آسیبشناسی کارکردهای راهپیمایی اربعین
محورهای موضوعی : پژوهش مسائل اجتماعی ایرانغلامعلی نیستانی 1 , محمدحسین پوریانی 2 * , حسین اژدری زاده 3
1 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران
2 - استادیار گروه جامعهشناسی، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران
3 - استادیار گروه جامعهشناسی، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران
کلید واژه: راهپیمایی اربعین, خرافهگرایی, فرقههای انحرافی, عرفی شدن مناسک و آسیبهای اجتماعی,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر، راهپیمایی اربعین ابعاد کارکردی و ظرفیتهای تمدنی به خود گرفته است. از اینرو از وقوع آسیبها و ضعف کارکردی نیز در امان نیست. مسئله اصلی مقاله حاضر، واکاوی شکاف میان وضعیت موجود و حالت مطلوب رفتاری و احیاناً انحراف از هنجارهاست. هدف مطالعه ریشهیابی ناهنجاریها برای کنترل و رفع کاستیهای این گردهمایی دینی است. روش اجرای پژوهش، روش کیفی مصاحبه عمیق با چهل نفر از اساتید حوزه و دانشگاه و مطالعه اسنادی (سفرنامهها و گزارشها)، مشاهده مشارکتی و مطالعه گزارشهای مردمی است. یافتههای این پژوهش شامل مسائل ناظر به ابعاد آسیبشناسانه است که در هفت دستۀ «مسائل مدیریت اجرایی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «بهداشتی و محیطزیستی»، «دینی و اعتقادی»، «سیاسی و بینالمللی»، «اقتصاد و بازار» و در دو حوزۀ اصلی «تمرکز دولت بر تقویت زیرساختها» و «حفظ سرمایه اجتماعی و توجّه به الگوهای رفتاری و کنشهای ارزشی برای ارائه تصویر مطلوب تمدنی و اجتناب از سویههای کارناوالی و غیر ارزشی اربعین» است. در نتیجه مسئله آسیبشناسی پدیدۀ اربعین در ساختار اجرایی و رفع کاستیها و «بازگشت به معنای دروندینی زیارت کربلا» که از تفرّجی شدن آسیب دیده، باید اصلاح شود. موضوعاتی همچون اختلافات قومی، نگاه و انتظارات تفرّجی، خرافات و بدعتگذاری دین، طرح اندیشه افراطی، کمبود وسایل نقلیه، پسماند مواد غذایی و زباله و بینظمی، مجموعهای از آسیبهای راهپیمایی اربعین است.
Pathology of the Functions of the Arbaeen March
Gholamali Neystani *
Mohammad Hossein Pouryani **
Hossein Azhdarizadeh***
In recent years, the Arbaeen march has emerged as a strategic phenomenon with significant civilizational capacities. However, it remains vulnerable to various forms of dysfunction. This study investigates the disparity between the current behavioral practices and the ideal normative state, alongside deviations from established social and religious norms. The primary objective is to standardize and sociologically analyze the challenges and dysfunctions threatening the Arbaeen march, identifying their root causes to address deficiencies and enhance the quality of this significant ritual. Employing a qualitative methodology, the research draws on in-depth interviews with forty scholars from seminary and academic institutions, supplemented by observation, document analysis, including travelogues, official reports, and public narratives. The findings are organized into seven key domains: executive management challenges, cultural and social issues, health and environmental concerns, religious and theological tensions, political and international dynamics, economic and market-related disruptions, and the risk of ritual secularization. These are examined through two primary frameworks: The imperative for governmental focus on infrastructure development, and the preservation of social capital and the promotion of positive civilizational representations, while mitigating carnival-like and non-value-oriented tendencies. Ultimately, the pathology of the Arbaeen phenomenon highlights deficiencies in its executive structure, underscoring the need to return to the intrinsic religious essence of the Karbala pilgrimage to prevent its transformation into a mere touristic spectacle.
Keywords: Arbaeen march, Superstition, Deviant Sects, Ritual Secularization, Social Harms
Introduction
The study of social harms is a central concern in the humanities, as behaviors that deviate from societal norms can undermine individual and collective trust. From a sociological pathology perspective, certain symbols, mentalities, and religious interpretations can disrupt societal functions, creating challenges in the practice of religious life (Bayat & Mirkhalili, 2018: 24). Renowned sociological theorists, including Auguste Comte, Émile Durkheim, and Max Weber, have consistently highlighted the diversity of individual behaviors within religious systems. Scholars note that in developing countries, religion and religiosity are pivotal social variables undergoing profound transformations (Berger & Luckmann, 1996: 85). Society plays a critical role in shaping the religious perceptions of its members, who, in turn, internalize and normalize societal expectations (Jalali Moghaddam, 2000: 10).
The central research question is: What are the dimensions of harm and dysfunction in the Arbaeen march? The findings suggest that the ceremony demands cognitive management and strategic oversight to effectively convey its significance to pilgrims and volunteers. The study concludes that reforming current practices, deepening religious understanding, and enhancing awareness of Hosseini teachings are essential for the Arbaeen march’s sustainability. Robertson Smith, an anthropologist predating Durkheim, emphasized the primacy of religious rituals and behaviors over doctrinal beliefs. Similarly, Bronislaw Malinowski argued that understanding religion necessitates a focus on its ritualistic practices (Hamilton, 2009: 199). Durkheim, in his sociological approach, prioritized the study of social realities, analyzing social facts in relation to their role within the division of labor. For Durkheim, the differentiation and cohesion of structural elements were critical, as societal cohesion sustains normalcy but can also engender social harms and deviations (Tanhaei, 2010: 164). Durkheim further posited that religious rituals serve both individual and collective purposes, fostering emotional bonds, cohesion, and unity among participants. These rituals cultivate solidarity through shared values and emotions (Jamshidiha & Ghobadi, 2007: 67). Georg Simmel argued that social life is grounded in the reciprocal interactions of its internal elements, which manifest in stable forms such as religious ceremonies, legal frameworks, property systems, and mass communication (Simmel, 2014: 32–33). Sociological studies of religion explore its interactions with other social phenomena, which can sometimes disrupt religious functions, leading to misconceptions that diminish religion’s societal role. Such disruptions may precipitate social crises, increased deviant behaviors, and weakened religious institutions (Bayat & Mirabbasi, 2018: 24).
Robert Merton distinguished between “manifest functions” (intended and explicit) and “latent functions” (unintended and implicit) (Tavasoli, 2011: 227). His theory of social agreement suggests that individuals in a society often converge on shared methods to achieve common goals (Ritzer, 2008: 149). In Arbaeen Walk: Sociological Reflections (2018), Hesam Mazaheri examines the exponential growth of Iranian participation in the Arbaeen march and its negative consequences. He identifies shifts in religious cultural patterns, transformations in religious organization, political sensitization, intra-Shiite discursive conflicts, the deepening of the Shiite-Sunni divide, and the “Iranianization” of the Arbaeen phenomenon. Gharsian, in Arbaeen March: Capacities and Damages (2017: 10), critiques the Iranian government and the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) for their involvement in organizing the Arbaeen march as well as the Iraqi government’s inadequate planning, which prioritizes minor issues over critical infrastructure, thereby exacerbating harms.
Tajbakhsh’s article in title “Damages of the Arbaeen Walk” (2022: 22) frames the Arbaeen march as a transnational, historical, multi-dimensional, and interfaith phenomenon. He argues that such a large-scale ritual inevitably encounters numerous challenges. Through a qualitative study employing observation and semi-structured interviews, Tajbakhsh identifies issues including the secularization of pilgrimage, wastefulness, environmental pollution, neglect of religious duties (notably prayers), sectarianism, Shiite-Sunni conflicts, propaganda by deviant groups, and the ostentatious display of Iranian luxury rest stations (Mawkibs) compared to simpler Iraqi ones.
The Iranian Students polling Agency (ISPA) conducted a survey at the Mehran and Shalamcheh border terminals, assessing pilgrims’ satisfaction and identifying weaknesses and shortcomings in the Arbaeen march from the perspective of Iranian participants (ISPA, 2016). The main object in present study is to identify the pathology of the functions of the Arbaeen march.
Methodology
This study adopts a qualitative approach, utilizing semi-structured interviews with forty academic and seminary professors from national research institutions, as well as in field interviews with pilgrimage, Iranian and Iraq’s processions and service stuffs. The research aimed to identify dysfunctions in the Arbaeen march through purposive sampling and data collection techniques, considering Iraq’s geographical context and aligning with civil society indicators in culture and development.
Findings
Data analysis reveals that the primary issues pertain to cultural and social dimensions, including the formation of pilgrims’ mental perceptions, the influence of media promoters, and collective leadership. The shift away from the intrinsic religious meaning of the pilgrimage towards carnivalization poses significant harm. The emphasis on humanistic and hedonistic tendencies contributes to the “commodification of culture.” Effective damage analysis requires a comprehensive examination of the current state. From a religious-internal perspective, pilgrimage etiquette conflicts with certain behavioral patterns. Key reform principles include humility, simplicity, public participation, contentment with minimal facilities, avoidance of recreational activities, and the prevention of wastefulness.
Discussion and Conclusion
The proposed solutions aim to articulate an ideal vision for the
Arbaeen march. The identified harms stem from two primary sources: governmental executive roles and societal factors, particularly among pilgrims and event organizers. Consequently, tailored corrective measures are suggested for each identified issue. The most critical solution involves the government prioritizing intrinsic and executive responsibilities under organizational control, refraining from interfering in grassroots initiatives, managing community-based organizations, enhancing pilgrim transportation systems, developing content-driven educational programs, promoting religious-internal customs, and fostering sincerity and simplicity in hospitality practices.
References
Abedini, Mohammad Reza (2019) The Steps of Love, Ma’aref Publishing, Qom.
Bayat, Bahram; Mirabbasi, Hamid (2018) Sociology of Maddahi in Iran, Tehran: Institute of Islamic Culture and Sciences.
Berger, Peter (2002) Belief without Prejudice, translated by Mohammad Savoji, Tehran: Nashr-e Ney.
Gharsiyan, Morteza (2017) "Arbaeen Walk: Capacities and Harms," Moblghan Monthly, No. 220, Mehr & Aban, pp. 4-12.
Giddens, Anthony (1999) Sociology, translated by Manouchehr Sabouri, Tehran: Ney.
Hamilton, Malcolm (2009) Sociology of Religion, translated by Mohsen Salasi, Tehran: Tebyan
ISPA: Iranian Students Polling Agency (2016) Survey Report on the Attitudes of Participants in the Arbaeen Walk.
Jamshidiha, Gholamreza; Ghobadi, Alireza (2007) "A Sociological Analysis of Religious Rituals with Emphasis on Ashura," in Tarikh-e Eslam, No. 2, pp. 37-60.
Ma’ini-Pour, Masoud (2015) Civilization, Rationality, Spirituality in the Context of Arbaeen, Tehran: Sooreh.
Mirzayi, Kh. (2009) Research and Research Writing, Tehran: Sociologists Publications.
Ritzer, George (2008) Sociological Theory in the Contemporary Era, translated by Mohsen Salasi, Tehran: Elmi.
Sediq Sarvastani, Rahmatollah (1999) Social Pathology, Tehran: SAMT.
Seyed, Reza (1995). Nahj al-Balagha, Qom: Dar al-Hijrah.
Tajbakhsh, Gholamreza (2022) "Social Harms of the Arbaeen Walk: A Sociological Study," Shia Studies Biannual, Vol. 8, No. 22, pp. 114-137.
Tosli, Gholam Abbas (2011) Sociological Theories, Tehran: SAMT.
* PhD Student in Political Sociology, Naragh Branch, Islamic Azad University, Naragh, Iran.
** Corresponding Author: Assistant Professor, Department of Sociology, Naragh Branch, Islamic Azad University, Naragh, Iran.
*** Assistant Professor, Department of Sociology, Naragh Branch, Islamic Azad University.
قرآن کریم (1393) ترجمۀ حسین انصاریان، تهران، سوره.
نهجالبلاغه (1414) به کوشش سید رضی، قم، دارالهجره.
آقاسی، محمد (1399) دل به عشقت مبتلا شد، تهران، کتاب نیستان.
ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (1395) گزارش نظرسنجی بررسی نگرش شرکتکنندگان در راهپیمایی اربعین.
برگر، پیتر (1381) اعتقاد بدون تعصب، ترجمه محمد ساوجی، تهران، نشرنی.
برگر، پیتر و لاکمن، تامس (1375) کتاب ساخت اجتماعی واقعیت مترجم فریبرز محمدی، تهران، علمی و فرهنگی.
بیات، بهرام و حمید میرعباسی (1397) جامعهشناسی مداحی در ایران، تهران، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
پویافر، محمدرضا (1398) الگوی فعالیتها و تجربه خیر دینی در اربعین: گزارشپژوهی، تهران، بنیاد خیریه راهبردی آلاء.
تاجبخش، غلامرضا (1401) «آسیبهای پیادهروی اربعین حسینی: بررسی جامعهشناختی»، دوفصلنامه شیعهپژوهی، دوره هشتم، شماره 22، صص 114-137.
توسلی، غلامعباس (1390) نظریههای جامعهشناسی، تهران، سمت.
توسلی، غلامعباس و ابوالفضل مرشدی (1385) «بررسی سطح دینداری و گرایشهای دینی»، مجله جامعهشناسی ایران، شماره 4، ص 118.
جلالی مقدم، مسعود (1379) درآمدی بر جامعه شناسی دین.
تهران، مرکز.
جمشیدیها، غلامرضا و علیرضا قبادی (1386) «تحلیل جامعهشناختی از مراسم و مناسک دینی با تأکید بر مراسم عاشورا»، تاریخ اسلام، شماره 2، صص 37-60.
دورکیم، امیل.
الف.
(1398) صوربنیادی حیات دینی: توتم پرستی دراسترالیا، ترجمه باقرپرهام، تهران، مرکز.
رحمانی، جبّار (1397) «مینیاتورا از تشیع»، در: روایت پیادهروی اربعین؛ روایت مردمشناسانه و جامعهشناسانه از پیادهروی اربعین و آیین جاماندگان 1396، تهران، مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، صص 391-448.
ریتزر، جورج (1387) نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران، علمی.
زیمل، گئورک (1393) دین، ترجمه امیررضایی، تهران، نشرنی.
شرافت، نعیم (1397) «روزگار مشائیان کربلا»، در: روایت پیادهروی اربعین؛ روایت مردمشناسانه و جامعهشناسانه از پیادهروی اربعین و آیین جاماندگان 1396، تهران، مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، صص 11-70.
عابدینی، محمدرضا (1398) قدم عاشقی، قم، معارف.
عبدی خجسته، لیلا (1397) «همراه زائران پاکستان در مشی اربعین»، در: روایت پیادهروی اربعین؛ روایت مردمشناسانه و جامعهشناسانه از پیادهروی اربعین و آیین جاماندگان 1396، تهران، مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، صص 111-231.
غرسیان، مرتضی (1396) «راهپیمایی اربعین، ظرفیتها وآسیبها»، ماهنامه مبلغان، شماره 220، مهر و آبان، صص 4-12.
غلامی، علی (1394) «مراسم آیینی اربعین حسینی، 1436، با تلاش برای بازخوانی در مدنیت، عقلانیت، معنویت، در بستر اربعین»، به کوشش مسعود معینیپور، تهران، سوره مهر، صص 97-136.
مظاهری، محسن حسام (1397) اربعین ایرانی: رشد تصاعدی آمار ایرانیها در پیادهروی اربعین، دلایل وپیامدها، پیادهروی اربعین، تاملات جامعهشناختی، به کوشش محسن حسام مظاهری، اصفهان، آرما، صص 991-200.
معینیپور، مسعود (1395) «ظرفیتشناسی آیین پیادهروی اربعین در مواجهه عرفی شدن، عنوان نخستین پیش نشست از دومین همایش ملی ظرفیتهای فرهنگی و تمدنی راهپیمایی بزرگ اربعین بود که عصر روز پنجشنبه در مرکز فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، خبرگزاری رسا، 20 شهریور1395 کد خبر 908 448.
نجاتی، محمدسعید (1396) «آسیبشناسی میدانی مراسم پیادهروی اربعین حسینی از زاویه فرهنگ زیارت در اسلام»، فرهنگ زیارت، شماره 31، صص 167-195.
نصراوی، محمد (1399) امید در آستانگی، واکاوی انسانشناختی سه زیارت سانتیاگود کامپوستلا، حج و اربعین، با مقدمه گرگری کلیز و بابک رحیمی، تهران، نگاه معاصر.
همیلتون، ملکم (1388) جامعهشناسی دین، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران، تبیان.